Školní žákovský parlament

 

Nedílnou součástí výchovy každého žáka a žákyně je i výchova k demokratickému smýšlení. Žáci se ve škole učí o historii České republiky a obdobích nesvobody, kterým naše země musela čelit. V současné době je pro ně již přirozené žít v demokratické společnosti, kde si každý dospělý člověk volí své zástupce. Učíme žáky, že volby mají své zásady. Jsou přímé, rovné, nezastupitelné a tajné.

 

Školní žákovský parlament slouží žákům k lepšímu zapojení do chodu školy. Každá třída si volí zástupce ze svých řad, kteří budou nejlépe prezentovat a obhajovat zájmy své třídy a i školy. Zástupci parlamentu fungují jako spojovací článek mezi třídou, koordinátorem žákovského parlamentu a zbytkem školy. Shromažďují informace o tom, co by žáci ve škole uvítali, jaké mají návrhy na zlepšení anebo s čím nejsou zcela spokojeni. Žáci se učí v parlamentu diskutovat, hlasovat a přijímat odpovědnost nejenom za sebe sama, ale i za třídu, která jim svěřila svou důvěru. Učí se slušnému vystupování a přijímání kompromisů. Podílí se rovněž na organizaci školních akcí.

 

Stejně jako v demokratické společnosti vždy vítězí nadpoloviční většina. Učí se pravidla diskuse a následného shrnutí, učí se nadřadit zájem většiny nad své osobní tužby. Základní škola je pro ně prostředím, kterému mohou přispět a které mohou svými nápady vylepšit. Participace na životě okolo sebe je nedílnou součástí jejich jednání.

 

Volby se zpravidla konají každý školní rok (vyjma žáků 1. třídy). Zástupci parlamentu musí tedy odvádět kvalitní práci, aby si i následující rok zasloužili důvěru svých voličů.

 

„O vašem osudu rozhoduje volba, nikoli náhoda.“

(Aristoteles)