A A
Aktuálně

Doba digitální

Doba digitální není sci-fi ale realita. Je nutné s tím počítat

Žijeme v době digitální. Kdo pochybuje, ať si sám odpoví, jestli stále ještě posílá pravidelně poštou dopisy nebo si kupuje každý den papírové noviny. Někdo mluví přímo o digitální nebo alespoň o, v pořadí možná už čtvrté, průmyslové revoluci. Nejedná se zkrátka o žádnou budoucnost, v době digitální právě žijeme.

 

Časy se mění

Co bylo ještě před pár lety nepředstavitelné, stalo se běžnou součástí našeho života. Někdy jsou to paradoxy. Facebook nevytváří žádný obsah, a přece je čtenější než denní tisk. Společnost Airbnb nevlastní jedinou nemovitost, ale ještě před příchodem covidu platila za největšího ubytovatele na světě.

S tím vším souvisí i to, že ubývá počet pracovních míst, jako je například recepční, inženýr telefonních sítí nebo spojovatelka. Naprogramovaný robot už dnes umí i postavit zeď. Nejvíce ceněné tak budou v budoucnu profese, které jen tak roboty nahradit nelze – kreativci, programátoři, obsluha strojů a robotů, psychologové, chirurgové, seřizovači, technici apod.

 

Digitální doba si žádá homo digitalis

Škola se nemůže tvářit, že se nic neděje. V době digitální je třeba vychovávat člověka digitálního.

Digitální gramotnost je důležitá – ve svých povoláních budou děti muset umět ovládat roboty, psát programy pro stroje, tvořit PC grafiku, v 3D programech navrhovat například architekturu domů, v prostředí digitálních technologií komunikovat s kolegy a nadřízenými, sdílet a zpracovávat data atd. Běžné počítačové dovednosti na úrovni uživatele už jim pro úspěšný život stačit nebudou.

 

Mirotická škola má nástroje i motivovanou učitelku

Mirotická škola se naučila využívat různé pomůcky pro kreativní výuku. Pro výuku robotiky a rozvíjení digitálních kompetencí získala díky dotacím EU například robotické stavebnice, 3D brýle pro virtuální realitu, programovatelné minipočítače pro tvorbu sítí nebo 3D tiskárnu, na které žáci tisknou vlastní návrhy.

Učitelka informatiky Kristýna Sodomková k tomu říká: „Počítače a tablety jsou sice základ, ale pořád jsou to jenom nástroje. My pomocí těchto nástrojů učíme děti dovednosti, které jim pomohou v životě uspět. Digitálně gramotný člověk může rozhodovat o světě, ve kterém žije, a pomáhat ho utvářet.“

 

Gabriela Bartošová


Fotbalový turnaj OFS Písek

Dne 16. června se naši starší žáci zúčastnili 1. ročníku fotbalového turnaje OFS Písek. Hrálo se na přírodní trávě v areálu píseckého FC na polovinu fotbalového hřiště. Naši žáci se v místní konkurenci neztratili. Postupně porazili v poměru 4:1 ZŠ Chyšky, prohráli po boji s píseckou ZŠ Jana Husa 1:2 a remizovali se základní školou TGM z Písku 0:0. Tyto výsledky stačily bohužel jenom na nepostupové třetí místo ve skupině. V zápasech o umístění už naši chlapci dominovali a porazili ZŠ Albrechtice nad Vltavou 5:0 a ZŠ Sepekov 4:0. Obsadili tak konečné 5. místo. Tímto bych chtěl všem zúčastněným poděkovat za reprezentaci naší školy.

 

Jakub Havel

      

Projekt

Žáci 8. třídy se zúčastnili závěrečné prezentace III. etapy projektu Příběhy našich sousedů na Písecku, na kterém se téměř půl roku také sami podíleli. 15. června dopoledne proběhla generální zkouška za účasti žáků zúčastněných škol, kteří tak tvořili potřebnou kulisu. Posléze odpoledne pokračoval hlavní program za účasti široké veřejnosti. A v čem projekt Příběhy našich sousedů vlastně spočívá?  

 

Příběhy našich sousedů je projekt neziskové organizace Post Bellum pro žáky osmých a devátých tříd základních škol a tercií a kvart víceletých gymnázií. Žáci měli za úkol vyzpovídat pamětníka, natočit vzpomínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat archivy a nakonec vytvořit rozhlasovou, televizní nebo psanou reportáž či dokument.

 

Naši osmáci pod vedením pana učitele Jakuba Havla vytvořili dva týmy, z nichž první tým tvořili Radka Kožená, Julie Králová, Ondřej Toman a Štěpán Vaňáč, kteří oslovili ke spolupráci dlouholetou členku místního Sokola, paní Jindřišku Kuželovou. Druhý tým, který se skládal z Lenky Kunešové, Šimona Rejlka, Tomáše Pšeničného a Adama Vály, si domluvil spolupráci s dlouholetou členkou mirotické základní školy, paní Blaženou Dvořákovou z Ostrovce. S tvorbou reportáží a s prací s pamětnicemi žákům pomáhala koordinátorka projektu paní Lenka Grzyb z organizace Post Bellum.

 

Žáci se za dobu svého snažení naučili mnoha novým věcem, jak technického, tak společenského rázu, které v budoucnu jistě prakticky využijí. Touto cestou bych chtěl všem zúčastněným poděkovat.

 

Jakub Havel

                
1 2 3 4 5 6 7 8 9 
Nahoru